Positie FNV Waterbouw/Nautilus in politieke discussie over minimumloon

Bescherming van de werkgelegenheid
Sinds jaar en dag staat Nautilus pal voor een sterke en gezonde Nederlandse zeevaartsector. Werkgelegenheid voor onze leden, goede en sociale arbeidsvoorwaarden, veilig werk en respect voor maritieme professionals staan centraal.

Sociale bescherming van zeevarenden en respect voor de regels zijn de absolute basis. In de zeevaart gelden internationale regels, zoals het Maritiem Arbeidsverdrag. Andere regels gelden op nationaal niveau, zoals de wet over het minimumloon (WML).

Uitbuiting voorkomen
Vakbonden zoals de FNV, waar Nautilus ook lid van is, hebben zo’n eeuw geleden hard gevochten voor de invoering van een wettelijk minimumloon. De WML voorkomt uitbuiting en beschermt de Nederlandse arbeidsmarkt. Concurrentie op steeds lagere lonen is slecht voor de Nederlandse arbeidsmarkt en werkgelegenheid. Dit leidt tot een neerwaartse loonspiraal. Daarom geldt in Nederland, net als in veel andere landen, een minimum.

Ontduiking WML terecht aangepakt
Een goed voorbeeld is de ontduiking van de WML, enige jaren geleden, door een havensleper in het Amsterdamse havengebied. Nautilus kreeg toen bewijs in handen dat dit bedrijf zijn Filipijnse werknemers onderbetaalde. Hierdoor verloren andere werknemers in die sector hun baan. Hun rechtstreekse concurrent bespaarde namelijk op de loonkosten door te varen met goedkope werknemers. Maar betaling beneden minimumloon was en is niet toegestaan op sleepboten die worden ingezet in en vanuit het Amsterdamse havengebied. Hiertegen is Nautilus toen met succes in het geweer gekomen. De Inspectie SZW heeft handhavend opgetreden. Terecht en conform de wet!

Inspectie gaat niet over één nacht ijs
In Nederland is de Inspectie SZW belast met het toezicht en de handhaving van Nederlandse sociale wetgeving, waaronder de WML. De Inspectie verricht uitvoerig en zorgvuldig onderzoek naar mogelijke overtredingen.

De Inspectie is van mening dat de WML in bepaalde situaties ook geldt voor arbeid aan boord van zeeschepen. Soms is namelijk geen sprake van de internationale maritieme arbeidsmarkt, maar gewoon van werk in Nederland, zoals bij de havenslepers. Dan geldt de WML. Nautilus kan de Inspectie daarin volgen. Volgens de wet moet namelijk minimumloon worden betaald aan zeevarenden die hun werk steeds in de Nederlandse territoriale wateren verrichten of die werken aan boord van een zeeschip met een thuishaven in Nederland.

De reders vinden daarentegen dat zij nooit minimumloon hoeven te betalen. Zij stellen namelijk dat de WML in de gehele maritieme sector nooit heeft gegolden en ook niet zou moeten gelden.

De WML heeft altijd voorrang boven CAO-/CBA-loon
Het wettelijke minimumloon is dwingend. Als de WML geldt, dan kunnen ook CAO’s die bedoeld zijn voor de internationale zeevaart de WML nooit overrulen. Ook kan het loonniveau uit internationale CAO’s voor zeevarenden nooit worden toegepast op werk aan de wal, bijvoorbeeld op scheepswerven.

Nautilus spant zich al maandenlang in om voor de toekomst in overleg met de reders en de overheid goede afspraken te maken over het juiste toepassingsbereik van de WML. Onze insteek daarbij is een goede balans te vinden tussen bescherming van zeevarenden, van de werkgelegenheid en van de concurrentiepositie van de Nederlandse reders. Dat overleg verloopt moeizaam. Uiteraard heeft de overheid hierin het laatste woord.

Nautilus staat pal voor werkgelegenheid Nederlandse zeevarenden
Nautilus verdedigt steeds de Nederlandse werkgelegenheid voor zeevarenden. Onder meer door al decennialang voorwaarden en grenzen te stellen aan het, door krapte noodzakelijke, varen met goedkope buitenlandse zeevarenden. Ook sluiten wij cao’s voor deze groepen zeevarenden, bedoeld voor de internationale zeevaart. Zodat de Nederlandse vlag internationaal kan blijven concurreren. Van die afspraken mag echter geen misbruik worden gemaakt in situaties waar deze nooit voor bedoeld zijn.

Heeft u vragen?
Mail of bel ons (010-4771188/Infowaterbouw@nautilusint.org) en vraag naar uw vice-voorzitter Sascha Meijer of uw voorzitter Marcel van den Broek.

De Inspectie SZW van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is op 1 januari 2012 ontstaan door samenvoeging van de Arbeidsinspectie, de Inspectie Werk en Inkomen en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst.

Havensleper Hercules