De kostenbesparingen die maritiem concern Boskalis gaat doorvoeren, moeten zonder gedwongen ontslagen plaatsvinden. Dat stelt Charley Ramdas, de voorzitter van FNV Waterbouw, vandaag in een interview met het Financieele Dagblad.
Volgens Ramdas heeft Boskalis goede jaren achter de rug. ‘Het bedrijf beschikt over veel geld en heeft veel eigen vermogen. Ik ga er daarom van uit dat mensen wiens huidige baan mogelijk op de tocht komt te staan, binnen dit grote concern herplaatst kunnen worden. Dat is in ieder geval onze inzet.’
De omzet en marges bij Boskalis staan onder druk door de offshore-crisis in de olie- en gassector. Bovendien zijn enkele grote baggerprojecten inmiddels afgerond, zoals de verbreding van het Suezkanaal. Uit het vorige week gepubliceerde handelsbericht bleek al dat de omzet van het concern in het eerste kwartaal sterk is gedaald.
Verlies van banen
Het maritiem concern kondigde eerder al een programma aan om de kosten te verlagen. Het gaat een deel van de vloot, vooral van de baggerdivisie, uit de vaart nemen. Daardoor gaan waarschijnlijk ook banen verloren — volgens Boskalis betreft het eerder enkele tientallen dan honderden banen.
Volgens Ramdas heeft Boskalis een extern bureau ingeschakeld dat de ontwikkelingen ‘in kaart brengt’. De vakbonden krijgen in juni meer te horen over de manier waarop het concern de kostenbesparingen invult, aldus de vakbondsman.
Jong talent
Als Boskalis werknemers gedwongen wil ontslaan, moet ceo Peter Berdowski dat volgens Ramdas wel heel goed kunnen beargumenteren. ‘Dan moet er ook een goed sociaal plan komen.’
Ook wil de FNV-voorman dat Boskalis in zijn kostenbesparende programma’s wel probeert om jong talent vast te houden. ‘Jong talent is belangrijk voor de toekomst van het concern. Het bedrijf zou een speciale regeling voor oudere werknemers in het leven kunnen roepen en zo zeg maar een generatiepact sluiten.’
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *