Gevolgen voor de Nederlandse scheepvaart en alle betrokken zeevarenden

Gevolgen voor de Nederlandse scheepvaart en alle betrokken zeevarenden

Nautilus International/FNV Waterbouw is vandaag in gesprek gegaan met vertegenwoordigers van het ministerie van I&W (Infrastructuur en Waterstaat) en de KVNR  over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor de Nederlandse scheepvaart en voor alle betrokken zeevarenden. Tijdens dit gesprek zijn de mogelijke korte en lange termijn gevolgen met elkaar doorgenomen:

Gevolgen korte termijn
Voor de korte termijn, melden ook veel Nautilus leden ons, zijn er weinig zorgen over de verhoudingen aan boord. Ook waar met gemengde bemanning gevaren wordt, doen zich gelukkig tot nog toe weinig problemen voor. Eenieder wenst dat er zo snel mogelijk een einde komt aan deze afschuwelijke oorlog. Wel zijn er zorgen over het betalingsverkeer, zowel voor Russische als Oekraïense zeevarenden is het op korte termijn onduidelijk hoe en of er betaald kan worden.

Op schepen onder Nederlandse vlag (1.220) zijn ca. 3.000 Russische en 1.500 Oekraïense zeevarenden werkzaam, veelal in de functie van kapitein of officier. Gecombineerd maken zij ruim een derde uit van het totaal aantal kapiteins en officieren op de Nederlands gevlagde vloot.

Tevens zijn er zorgen over de aflossing van alle bemanningsleden aan boord. Daarnaast zijn er veel zorgen met betrekking tot Oekraïense collega’s. Zo schreef één van onze leden ons: ‘Wat wanneer er verregaande sancties komen? Wanneer woningen kapotgeschoten worden of familie omkomt? Is de kameraadschap aan boord daartegen bestand?’ Bovendien zijn er zorgen over de terugkeer van Oekraïense collega’s naar Oekraïne; velen zullen worden opgeroepen om mee te vechten.

Gevolgen lange termijn
Voor de lange termijn maken met name de reders zich zorgen over het bemannen van schepen. Door sancties kan het Russische bemanningsleden wellicht onmogelijk gemaakt worden Rusland uit te komen en dus aan boord te komen. Met betrekking tot Oekraïners zijn er zorgen over de huidige dienstplicht voor mannen tussen de 18 en 60 jaar. Ook zijn er zorgen over het verlengen van vaarbevoegdheidsbewijzen van Oekraïners, kan dat straks nog? Kunnen er uitzonderingen gemaakt worden? Hoe kunnen we gaten opvullen?

Gevaarlijke bestemming
Tenslotte kunnen we nog melden dat we als Nautilus met de reders nog in overleg zijn welk gebied binnenkort wordt aangewezen als oorlogsgebied/gebied gevaarlijke bestemming. Op korte termijn volgen hierover nieuwe mededelingen.

Vinger aan de pols
Wij bedanken onze leden voor de vele reacties die we ontvingen na onze eerdere uitvraag. Het is mooi om te zien hoe jullie meeleven met collega’s. De komende tijd houden wij uiteraard de vinger aan de pols en blijven wij in gesprek met het ministerie en de KVNR. Al jullie input vormt hierin een waardevolle toevoeging. Wij roepen jullie dan ook op met ons te blijven communiceren. Hoe gaat het bij jou aan boord? Zit je in de betreffende regio en heb je meer informatie? Meld het ons zodat wij het verder kunnen bespreken. Via infowaterbouw@nautilusint.org.

Website
Uiteraard houden we jullie van al het nieuws op de hoogte via onze website en onze sociale media. Wil je de eerste zijn die weet dat er een nieuw bericht online staat? Word dan ook lid van onze Facebookpagina.